NUFFNANG

Sunday, April 22, 2012



Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia


Sempena tahun melawat TERENGGANU (ceh , wat k0ya ckit) , jadi arini nak cite ckit pasal negeri kesayangan aku . TERENGGANU . Ermmm, pada yang tak pernah smpai lagi kt pantai timur ni , meh dekat , meh rapat nok cite ni .. Kali ni bile time time cite ak duk ckap sleng luar jew , tapi kali ni tukar post ckit . Ak nk cakap dalam bahasa terengganu , pada yang tak paham , sila bertanya yer .. keh keh keh .... :)

Oke nok masuk doh ning , ak stak cakak ganung doh ning .. hahahhaa... siap kabor lagi tu. Sebenornye , ni lah tepak kelahirang aku heh.. sedak duk ganung ning , macam menda ade weh !!! sedak3.. Ak ning anok jati trgganu pior , jadi cakak pom pekat ckit ok. Jom "cekidaut"


1. Pasar Payang


Pintu masuk kat pasar payang






suasana dalam pasor , macam2 menda ade 



Menda yang paling fames bile mari sini mesti / wajib beli Sutera Terengganu ye.




2. Pantai Batu Buruk


nok gi sini lebih kurang 10-15 minit dari pusat bandar K.trg.







Tempat keluarga , kawan beriadah petang2 . Sape hok nok main wau ke layang2 ke . boleh main .



3. Waterfront City , Pulau Kambing



patotnye ade taman permainan sini , tp xambik pic plok .. huhu



4. Keropok Lekor di Losong

kalo orang ganung mcam ak ni sebut "kepok getel", makna sama jew dengan keropok lekor ye.


Banyak lagi kedai , tapi aku suke beli sini sebab sedap . Warisan Losong.



Kepok rebus , belom digoreng (unfried)


Keropok Lekor yang siap digoreng (fried)


Depan gerai kerpok lekor , die da siap 
pack utk Rm5 dan RM10 . Boley plih nok brapa rnggit.



5. Masjid Terapung Kuala Ibai

Nama diberi mungkin sebab masjid ni nmpak seakan2 terapung kot .. hehehheh.. kalo dari luar jalan raya , memang dah boleh nmpak masjid indah ini. :)



6. Air Buah Gelas Besar

Jangan terkejut nama atas ni , memang betol besor ye kawang2. hehheheh.. kedai ni dekat Batu Rakit , K.Trg. 



Pic depan kedai ni, Sebut sahaja mengenai kedai air buah gelas besar sudah pasti terbayang kedai di Batu Rakit ini. Air buah di kedai ini boleh dinikmati dalam 3 jenis saiz gelas iaitu bersaiz kecil, sederhana dan besar. Apa yang istimewa dengan kedai ini? Sudah tentu lain daripada yang lain kerana menyediakan pilihan saiz gelas dengan harga yang murah iaitu kecil (RM1.50), sederhana (RM2.00) dan besar (RM3.00). Tetapi air buah yang dicampur dengan susu harganya ditambah RM0.50.



Lagipun air buah yang disediakan 100% dari buah tanpa sebarang campuran samada pewarna atau perisa. Itulah yang membuatkan air buah ini 'fresh' dan sedap diminum. Antara air buah yang disediakan ialah fresh orange (oren segar), epal, carrot susu, strawberi, belimbing, kurma, pisang, durian belanda, tembikai dan banyak lagi.


Faberet ak ni air perisa DURIAN BELANDA.. Besttttt !


Selain dari jual air , pelbagai jenis makanan dan masakan ade sini.




 7. Dataran Shahbandar

tempat nok melepak ngan kawang dan keluarga , boleh jugak bergolek golek bawah pokok besar2 sini .. hahahahah.. tu pun kalo MBKT xdok lah kan.. hihihi.




8. Masjid Kristal

Kalo mari ganu , wajib mari sini , banyak masjid dari negara2 luar tnjuk kt sini .. Kt taman Pulau Wan Man




Yang ni utama , slah satu y paling cantik dan besar. 




 9. Muzium Terengganu

Yang ni kena bangga r, muzium paling besar antara banyak2 muzium . Dekat jew dengan Masjid Kristal.


Sudut pandangan tepi




pada siapa2 yang jatuh hati berkenan nak mai sini .. Jom lah banyak tempat menarik kt KT ni , kalo berminat boleh la klik sini dan sini


2 comments:

  1. tq for the info. ade setengah tempat sy xpnh pg lg...

    ReplyDelete
  2. Wlcome dear , xbyk pom ain letak lam ni . nnti ain letak byk info lg ye . Come visit terengganu oke. :)

    ReplyDelete

* SAHABATKU

NUFFNANG